Παρασκευή 19 Απριλίου 2013

Μαθηματικά και παιχνίδι: Παίζοντας με την προπαίδεια!

Την καλησπέρα μου!

Επανέρχομαι σήμερα με ένα θέμα που μου ζητήσατε και που νομίζω πως απασχολεί πολλές μανούλες με παιδί στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού…
«Πώς θα την μάθει αυτή την προπαίδεια???»

Θυμάμαι, όταν ήμουν στο Δημοτικό που έπρεπε να αποστηθίσω ολόκληρη την προπαίδεια και να τη λέω «κατεβατό»… Αγγαρεία σκέτη σας λέω! Αλλά μπορούσα να κάνω κι αλλιώς??? Από τότε ακόμη αντιπαθούσα την παπαγαλία! Ευτυχώς, για το παιδί μου έχω βρει πιο διασκεδαστικούς τρόπους εκμάθησης… και πιστεύω πως δεν διαψεύστηκα!

Για να ξεκινήσουμε την προπαίδεια, που πλέον διδάσκεται από τη Β’ Δημοτικού, θα μας βοηθήσει πολύ να έχουμε ήδη μάθει να μετράμε δύο-δύο και τρία-τρία. Κι αυτό γιατί ο πολλαπλασιασμός δεν είναι παρά πολλές προσθεσούλες με τον ίδιο αριθμό.  Παροτρύνετε το παιδί σας να μετρήσει ως το 100 δύο-δύο και μια άλλη φορά, τρία-τρία. Αυτό θα το βοηθήσει να μάθει την προπαίδεια του 2 και του 3 αντίστοιχα. Θα ήταν όμως προτιμότερο να το κάνετε αυτό περισσότερο σαν παιχνίδι και όχι ως «διάβασμα»!

Ένας απλός τρόπος για την κατανόηση του πολλαπλασιασμού είναι να παραστήσετε τα γινόμενα με ομάδες από παιδάκια (ή ζωάκια κλπ). Για παράδειγμα, το γινόμενο 2x5 μπορεί να παρασταθεί με 2 σειρές από 5 παιδάκια…



Το αποτέλεσμα του πολλαπλασιασμού είναι όσα και όλα τα παιδάκια, δηλαδή 10.

Επειδή όμως η διδασκαλία του πολλαπλασιασμού γίνεται έτσι κι αλλιώς στο σχολείο, για τις μαμάδες προτείνω… να παίξουν με τα παιδιά τους!

Θυμάστε το κρυφτό που παίζατε εσείς παιδιά??? Για την προπαίδεια του 5, προτείνετέ του να τα «φυλάξει» όπως όταν παίζει κρυφτό: 5, 10, 15, 20, 25...
και θα τη θυμάται πάντα! Άλλωστε, όταν λέμε κάτι με ρυθμό, το απομνημονεύουμε πολύ πιο εύκολα!

Μέσα από το παιχνίδι μπορεί το παιδί να «ανακαλύψει» και την προπαίδεια του 4, μετρώντας τις ρόδες από τα αυτοκινητάκια του ή τα πόδια από τα ζωάκια του: 1 αυτοκίνητο έχει 4 ρόδες, 2 αυτοκίνητα έχουν 8 ρόδες κ.ο.κ. 



Αν πάτε για καφέ έχοντας μαζί και το παιδί σας, μπορείτε να μετρήσετε αντίστοιχα τα πόδια από τις καρέκλες… 1 καρέκλα έχει 4 πόδια, 2 καρέκλες έχουν 8 πόδια κ.ο.κ. Έτσι αρχίζει να νιώθει το παιδί πως τα Μαθηματικά βρίσκονται παντού στην καθημερινή μας ζωή και όχι απλώς στο βιβλίο, δεν είναι ένα «μάθημα» που θα το φοβούνται όταν δεν το καταλαβαίνουν…

Για τον πολλαπλασιασμό ενός αριθμού με 10, αρκεί να συμπληρώσουμε ένα μηδενικό στο τέλος του αριθμού. Πείτε του αυτό το «μυστικό» και θα ξέρει πλέον τον κανόνα του πολλαπλασιασμού οποιουδήποτε αριθμού με 10. Εναλλακτικά, μπορείτε απλά να μετρήσετε δέκα-δέκα μέχρι το 100!


Παρακάτω βλέπετε μια παραλλαγή που έκανα στο κλασικό παιχνίδι domino


Έκοψα ορθογώνια κομμάτια χαρτόνι, χώρισα το καθένα στη μέση και έγραψα στα κουτάκια τα πολλαπλάσια του 8, όπως φαίνεται στη φωτογραφία:


Από κει και πέρα, παίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως και το κλασικό domino. Μπορείτε να φτιάξετε κι εσείς τα δικά σας domino, με την προπαίδεια όποιου αριθμού θελήσετε!

Μπορείτε ακόμη να φτιάξετε τη δική σας… τράπουλα. Γράψτε τα γινόμενα π.χ. 5x6 και τα αποτελέσματα π.χ. 30, θέστε τους κανόνες και παίξτε χαρτιά. Ακόμη, μπορείτε να «εμπλουτίσετε» την τράπουλά σας και με προσθέσεις ή αφαιρέσεις!

Στην ιστοσελίδα http://prasinipriza.com/ βρήκα ένα ενδιαφέρον βίντεο με ένα κολπάκι για την προπαίδεια, που «δουλεύει» για τα γινόμενα αριθμών από  το 6 ως το 10…



… αλλά και αυτό για την προπαίδεια του 9:


Κι εδώ είναι μια διασκεδαστική άσκηση που βρήκα στην ίδια ιστοσελίδα κι ετοίμασα για τη μικρή μου… Ενώνουμε τις τελείες με τη σειρά, σύμφωνα με την προπαίδεια του 7:


Για να εμπεδώσει την προπαίδεια το πιτσιρίκι, δεν είμαι υπέρ του να τη λέει «κατεβατό», αλλά να ξέρει να απαντάει σε μια τυχαία ερώτηση. Ρωτήστε το κάποια τυχαία στιγμή όπως την ώρα που οδηγείτε, ή την ώρα που κάνετε τις δουλειές του σπιτιού… Πόσο κάνει 5x7? 6x9? Ακόμη και πριν φτάσετε στο στάδιο της προπαίδειας, ρωτήστε π.χ: 5+2? Τέτοιες ερωτήσεις κρατούν πάντα το μυαλουδάκι τους σε εγρήγορση, χωρίς να νιώθουν ότι μελετούν ή εξετάζονται! Καλέστε τα να λύσουν ακόμη και «προβλήματα» της καθημερινότητας, όπως αυτό που ρώτησε η μεγάλη αδερφή μου, που είχε την κόρη μου μαζί με τις δικές της: «Είστε 3 κορίτσια. Αν καθεμιά πάρει 5 ψαροκροκέτες, πόσες θα φάτε όλες μαζί?» 

Δεν ξέρω αν θα φανεί υπερβολικό, αλλά πιάνει το «κόλπο», πιστέψτε με!

Για το τέλος άφησα τα online παιχνίδια εκμάθησης της προπαίδειας… Τα παιδιά μας μεγαλώνουν «μέσα» στη τεχνολογία, οπότε… ποιο θα έλεγε όχι σ’ ένα παιχνίδι στο ίντερνετ??? Οι παρακάτω σύνδεσμοι οδηγούν σε παιχνίδια με την προπαίδεια. Αν εξερευνήσετε όμως αυτές τις ιστοσελίδες, θα βρείτε περισσότερα παιχνίδια, γενικότερα με τα μαθηματικά…







Ελπίζω να βοήθησα κι εσάς μ’ αυτές τις ιδέες… Γιατί δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο!!! 

30 σχόλια :

  1. Συμφωνώ κ' επαυξάνω!!!
    Αν δει την μάθηση το παιδί ως αγγαρεία, ασ' τα να πάνε...
    Μου άρεσαν οι διασκεδαστικές προτάσεις που μοιράστηκες μαζί μας!!!
    Φιλάκια πολλά-πολλά!!!
    Καλό Σαββατοκύριακο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όλα ξεκινούν από τη διάθεση των γονιών Γιάννα μου!!!
      Σ' ευχαριστώ πολύ!!! Να έχεις ένα όμορφο Σ/Κ!!!
      Πολλά φιλάκια και σε σένα!!!

      Διαγραφή
  2. Εμένα τουλάχιστον, με βοήθησες πολύ με όσα προτείνεις!!! Ευχαριστώ, φίλη μου! Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι πολύ που σου φάνηκαν χρήσιμες οι ιδέες μου!!!
      Να είσαι καλά Έλλη μου!!!
      Φιλάκια πολλά!!!

      Διαγραφή
  3. Φωτεινούλα μου πόσο χρήσιμα πράγματα μας έγραψες. Κάποια είναι όντως πιο εύκολα έτσι όπως τα περιγράφεις. Εμείς πρωτάκια είμαστε αλλά του χρόνου θα μας έρθουν και εμάς όλα τα παραπάνω!!!
    Πόσο τυχερούλα η κορούλα σου που σ'έχει μανούλα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια Δημητρούλα μου!!! Κάθε μανούλα κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί!!! :)
      Μην αγχώνεσαι, μια χαρά θα τα πάει και η μικρούλα σου!!! Κι αν χρειαστείς κάτι, μη διστάσεις να με ρωτήσεις!!!
      Σε φιλώ!!!

      Διαγραφή
  4. Φωτεινή μου, καλησπέρα!!!!
    Πάααααρα πολύ μου άρεσε η ανάρτησή σου αυτή, γιατί όταν ήταν οι δικές μου στο δημοτικό, πάντα έψαχνα ευχάριστους τρόπους για να μάθουν τα μαθηματικά. Τις έκανα και τα αγάπησαν τόσο, ώστε η μια είναι φέτος πρωτοετής στο μαθηματικό. Λέγαμε ότι θα παίξουμε μαθηματικά. Είναι όμως κι εμένα η αδυναμία μου το μάθημα αυτό.
    ΜΠΡΑΒΟ σου για τον τρόπο που προσεγγίζεις αυτό το τόσο όμορφο μάθημα, και το μεταδίδεις και σε άλλες μανούλες. Πραγματικά με ενθουσίασε αυτή η ανάρτηση.
    Καλό Σαββατοκύριακο Φωτεινή μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις κόρη φοιτήτρια Ροδούλα μου??? Ωωωω... :)
      Καλή πρόοδο της εύχομαι!!! Μπράβο σου που βοήθησες τις κόρες σου να αγαπήσουν τα μαθηματικά... Είναι σημαντικό να μαθαίνουν τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι και να μην το βλέπουν σαν αγγαρεία!!!
      Σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια!!! Αφού μπορώ να βοηθήσω, γιατί να μην το κάνω?? :)
      Φιλάκια πολλά γλυκιά μου, καλό Σ/Κ και σε σένα!!! :*

      Διαγραφή
    2. χαχαχαααα Φωτεινή μου. Ναι έχω, όχι μια, αλλά δυο φοιτήτριες χαχαχααα. Μπες στο φέης μου, και ψάξε στις φωτογραφίες, θα με δεις μαζί τους.
      Φιλιά πολλά και μια πολύ όμορφη εβδομάδα σου εύχομαι!!!

      Διαγραφή
    3. Τις είχα δει φευγαλέα τις κόρες σου και νόμιζα πως ήταν γυμνάσιο... Μα κι εσένα δεν σου φαίνεται βρε Ροδούλα μου, χιχιχι...
      Καλή εβδομάδα, φιλάκια πολλά!!!

      Διαγραφή
  5. What a lovely post! Thanks for the useful suggestions, i' ll use them with my son.
    Kisses
    Alessandra

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Thank you so much my dear Alessandra!!!
      Together you can play with maths, this will be fun!!! :)
      Have a nice weekend!!! Kisses!!! :*

      Διαγραφή
  6. Με το που είδα τον τίτλο της ανάρτησής σου... κοντοστάθηκα να το διαβάσω. Πάρα πολύ ωραίες οι ιδέες / λύσεις που δίνεις. Μπράβο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά Νίκη μου!!! Σ' ευχαριστώ πολύ-πολύ!!!

      Διαγραφή
  7. Δεν είμαι μαμά,είμαι μικρή ακόμα,αλλά δεν μπορούσα να μη διαβάσω την ανάρτησή σου!Πολλά μπράβο για τις έξυπνες ιδέες,έχεις μεγάλο δίκιο ότι αν το δει σαν αγγαρεία το παιδί,δεν γίνεται δουλειά! :D

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βλέποντας την κόρη μου, αλλά και πολλά άλλα παιδάκια, σ' αυτό το συμπέρασμα έχω καταλήξει!!!
      Σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια!!! :)
      Φιλάκια!!!

      Διαγραφή
  8. Πάρα πολύ ωραίες όλες οι ιδέες!!!Ήθελα να σου πω και πως είσαι η νικήτρια του my memories suite στο giveaway του μπλόγκ μου!Σου έστειλα mail σχετικά,μα αν για οποιοδήποτε λόγο δεν το έλαβες μπορείς αν θέλεις να επικοινωνήσεις εσύ μαζί μου!Φιλάκια πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σπυριδούλα μου, μόλις το είδα το mail, σ' ευχαριστώωω χάρηκα πάρα πολύ!!! :D
      Μόλις μάθω να το χρησιμοποιώ, θα κάνω και σχετική ανάρτηση!!!
      Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!!!
      Φιλάκια πολλά!!! :*

      Διαγραφή
  9. Εύκολοι και διασκεδαστικοί οι τρόποι εκμάθησης της προπαίδειας
    που προτείνεις Φωτεινή. Καλό απόγευμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι πολύ που σου άρεσαν Κική μου!!! Να είσαι καλά!!!
      Φιλάκια!!!!!!! :*

      Διαγραφή
  10. Φωτεινή... για την ωραία στήλη σου "Μαθηματικά και Παιχνίδι"... πέρνα να πάρεις το βραβείο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ κορίτσια, έρχομαι τώρα από τα μέρη σας!!! :)

      Διαγραφή
  11. Με μεγάλη μου χαρά κάνοντας αναδρομή στο blog στην ετικέτα ποίηση για να "μαζέψω" ξεχασμένα ίσως ποιήματα βρήκα σχόλιό σας! Με συγκίνησε πολύ μάλιστα... Στον άστεγό μου αν θυμάστε... Πέρασα να ευχαριστήσω και να γνωρίσω το δικό σας χώρο! Και ξαφνιάστηκα πολύ ευχάριστα! Υπέροχη ανάρτηση! Παιδιά δεν έχω, τα λατρεύω όμως και μικρός ήξερα την προπαίδεια σε προσχολική ηλικία όπως και ανάγνωση και γραφή αφού κάποια αγαπημένα πρόσωπα ασχολήθηκαν μαζί μου... Θα προσπαθώ να έρχομαι όσο πιο τακτικά. Αξίζει τον κόπο να μαθαίνω την τέχνη του να διδάσκεις... (Είμαι και ένας "χαμένος" δάσκαλος... Δεύτερη επιλογή μου αλλά... με κέρδισε τελικά η φαρμακευτική!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξεχνιέται τόσο ωραίο ποίημα??? Φυσικά και θυμάμαι!!!
      Να είστε καλά κύριε Σπύρο!!! Σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια!!!
      Είναι τόσο όμορφο να διδάσκεις και να μεταδίδεις τις γνώσεις σου, που δεν χρειάζεται να είναι το επάγγελμά σου για να το κάνεις!!! :)

      Διαγραφή
  12. Δεν ξέρεις πόσο πολύ μου άρεσε η συγκεκριμένη ανάρτηση!!
    Και πόσο πολύ θα διασκεδάσουν και θα χαρούν τα ζουζούνια μου με αυτή!
    Σε ευχαριστούμε .Καλό απόγευμα Φωτεινή μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι πολύ γι' αυτό Μελιτάκι μου...
      Να παίξετε με τους αριθμούς και να το χαρείτε!!! :)
      Να είσαι καλά!!! Φιλάκια πολλά-πολλά!!!

      Διαγραφή
  13. Και εγώ λέω να αρχίσουμε από το καλοκαιράκι να την μαθαίνουμε.Και φυσικά επειδη λατρεύει να παιζει στον υπολογιστη εχουν να πεσουν πολλες χιονομπαλες. Ετσι για να δροσιζομαστε!Πραγματικά μια ολοκληρωμένη ανάρτηση πάνω στον πολλαπλασιασμό.Φιλάκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από παιχνίδια στον υπολογιστή... κι εμείς άλλο τίποτα Μαρία μου!!! Τουλάχιστον, ας παίξουν και κάτι εποικοδομητικό!!! χιχι
      Να είσαι καλά!!! Είμαι σίγουρη ότι θα τα πάτε περίφημα!!!
      Σε φιλώ!!!

      Διαγραφή
  14. Ανώνυμος17/9/14 13:20

    Το σαιτ αυτο ειναι μαλακια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Καλημέρα σας. Έχω φτιάξει μια απλή και δωρεάν εφαρμογή για Android που βοηθά τα παιδιά να εξασκούνται. Μπορείτε να την κατεβάσετε απο το https://play.google.com/store/apps/details?id=gr.ionionapps.multiplication

    Ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Πες κι εσύ τη γνώμη σου!

Blogging tips